ЗАВИНАГИ ЗАГУБИХМЕ ПАРИТЕ ОТ ПРОГРАМА ФАР

 

България завинаги загуби европарите по предприсъединителната програма на Европейския съюз ФАР за проектите, чийто срок за приключване е изтекъл.

Сред тях са пътните проекти за 32 милиона евро, чието финансиране бе спряно от предишното правителство, поради съмнения за нередности, стана ясно от изявление на заместник-министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова.

Ще припомним на читателите, че Министерството на регионалното развитие и благоустройството управляваше общо 513 проекта по програма ФАР, като общата стойност на европроектите е 133 милиона евро. През миналата година Европейската комисия отне акредитацията на Агенцията по програма ФАР, която бе в структурата на министерството и всички еврорейски пари по програмата бяха замразени. Надеждите на предишните, а и на настоящите управляващи бяха, че от Брюксел ще ни отпуснат пари за изрядните проекти (визират онези, за които е имало изразено одобрение Европейската комисия преди агенцията да изгуби акредитация).

Към настоящия момент повечето от 513-те проекти са с изтекъл срок и следователно, ще изгубят безвъзвратно финансирането си. Освен това със сигурност ще изгубим финансирането и за проблемните пътни проекта, които бяха замразени миналата година. Става дума за финансиране на стойност 75% от общата стойност на съответния проект. Сред тях са проектите за пътните отсечки Монтана-Лом, Симитли-Разлог-Садово, Плевен-Никопол, както и за тунела над път Е79 при Дупница, който се изплати с пари от държавния бюджет и вече функционира.

Според запознати с проблематиката, една от причините това да се случи е именно фактът, че българското правителство, вместо да отстрани нередностите по проектите и да погледне по-сериозно на проблема с агенциите с отнета акредитация, то финансира с 200 милиона лева от бюджета именно тези проекти, които Европейската комисия отказа да финансира.

При посещението на министър Росен Плевнелиев в Брюксел, от Европейската комисия са дали принципно съгласие да се удължи срока на програма ИСПА, като отсрочката ще е различна за всеки проект. Трябва да подчертаем, че това не е специално отношение към България, нито е кредит на доверие към новите управляващи, а е принципна позиция и възможност за всяка страна-членка да се ангажира отговорно със срокове за изпълнение на забавени стратегически проекти.

В тази връзка се очаква през декември да бъде създаден Комитет за наблюдение на програма ИСПА, който ще изготви анализ за всеки отделен проект и ще се уточни необходимата отсрочка за усвояване на европейските пари. Това е особено важно, тъй като можем да изгубим безвъзвратно още между 500 и 700 милиона евро и по ИСПА, ако не спазим новите срокове.

За да не изпаднем отново в позицията на губещи, министър Плевнелиев ще консултира дейността на ръководената от него администрация, която отговаря за усвояването на 1.25 милиарда евро от еврофондовете за строителството на пътища с еврокомисаря по транспорта Антонио Таяни. Министерството на регионалното развитие и благоустройството ще инициира и евентуален заем от страна на България в размер на около един милиард евро от Европейската инвестиционна банка, Световната банка и други международни финансови институции, за да бъде осигурена българската част от финансирането на строителните проекти по оперативните програми и преди всичко строителството на магистралите "Тракия", "Марица" и "Струма".

 

НАДЕЖДА АЛЕКСАНДРОВА

нагоре   назад   в-к "Земеделска защита"