ЧЕСТИТ ПРАЗНИК –
КРЪСТОВДЕН, ПРАЗНИК НА ОБЩИЯ ЗЕМЕДЕЛСКИ ПРОФЕСИОНАЛЕН СЪЮЗ В БЪЛГАРИЯ!
14 септември е неподвижен църковен празник, един от
най-важните и тържествени - "Въздвижение на Светия
Животворящ Кръст Господен".
Три
свещени събития се свързват с празника Въздвижение – чудното явяване на светия
кръст на император Константин, намирането на кръста на Голгота от неговата
майка – царица Елена, и връщането на кръста от персийски плен по времето на
император Ираклий.
Преданието разказва историята на византийския император
Константин, който потеглил с войските си към Рим, за да спаси столицата от
властта на тиранина Максентий. Силите му били значително по-малобройни и затова
той поискал подкрепа от Бога. Привечер, когато слънцето залязвало, император
Константин видял на небето сияен кръст с надпис In hoc signo vinces (“С този
знак ще победиш”). След това започва търсенето на кръста по заповед на
императора. Според Александрийската хроника от IV век, Елена - майката на Константин отива в Ерусалим
и открива Христовия кръст. Поставят го в сребърен съд във
великолепния храм, издигнат от Константин Велики
над предполагаемата Голгота. Базиликата е осветена на 13
септември 320 г. Следващият ден е отреден за почит към Кръста
на Христос.
Около сто години по-късно Йерусалим
е завладян от персите. Храмът е разрушен и ограбен. Скоро след това свещеният град
е освободен от император Ираклий, който връща кръста,
като сам го занесъл до Голгота, придружен от жителите на
града, които носели палмови клонки.
Кръстът се появява като декоративен елемент още в
древността - у финикийците. При тях той е символ на жертвоприношението, при
германските племена е знак за покровителство, у скитите и асирийците е
използван като уред за мъчение, а римляните го въздигат и популяризират до
такава степен, че християните дълго време са избягвали да мислят за
символичното му значение.
Народът нарича празника Кръстовден не само заради
“честния кръст”, а защото денят “се кръстосва с вечерта” - настъпва
равноденствие, и още защото жените кръстосват (загърлят) цветята в градината, а
мъжете си пазят кръста поради застудяването.
Църквата отбелязва този ден с пищни ритуали и нощно
бдение пред украсения кръст и с продължителен камбанен звън. В големите храмове
се прави показно Въздвижение на кръста, а в селата свещеник благославя домовете
и стопаните за здраве и плодородие.
Народният празник Кръстовден е свързан с края на летния и
началото на есенния селскостопански сезон. От Кръстовден може да започне
сеитбата на зимните житни култури. На Кръстовден се “осветява” семето за посев.
В някои райони той е наречен Гроздоберник, защото започва гроздоберът. Друга
работа не се препоръчва освен брането на този плод и подготовката на виното.
Въпреки че църквата препоръчва строг пост, народът се събира на обща трапеза с
печена кокошка, баница и тиква. След Кръстовден започват есенните седенки и
идват дългите зимни нощи, когато работата е приключила и започват веселията,
които не могат да минат с постни манджи и без ракия и вино. На този ден в
тракийските райони на страната (Казанлъшко, Пазарджишко, Пловдивско) се
организират подобия на кукерски игри, наричани дамала или камила.
Според фолклорните представи от Кръстовден слънцето
„тръгва назад“ - вече е есен, време е за нов етап от вечната битка на селяка
със земята. Сега трябва да се оре, да се сее, да се прибират тежките гроздове.
За празника се раздават пресни пити – тази „житна жертва“
умилостивява стихиите, за да дарят стопанина с берекет. Трапезата е постна.
На Кръстовден празнуват и лечителите, които наместват
изкълчени, навехнати или счупени крайници. Те са на особена почит, а
оздравелите им носят погача, печено пиле, мед, китка чимшир и сребърна пара.
Лечителят от своя страна подрежда трапеза и кани всички минаващи покрай къщата
му.
Празнуват и именниците: Кръстьо, Кръстин, Кръстан/а,
Кръстил, Кръсто.
На Кръстовден, по традиция и устав, е и празникът на
Общия земеделски професионален съюз в България.
Честит празник!
ЗЕМЕДЕЛСКА
ЗАЩИТА