ЗАВИНАГИ ЗАГУБИХМЕ ПАРИТЕ ОТ ПРОГРАМА
ФАР
България завинаги загуби европарите по предприсъединителната
програма на Европейския съюз ФАР за проектите, чийто срок за приключване е
изтекъл.
Сред тях са пътните проекти за 32 милиона евро, чието
финансиране бе спряно от предишното правителство, поради съмнения за нередности,
стана ясно от изявление на заместник-министъра на регионалното развитие Лиляна
Павлова.
Ще припомним на читателите, че Министерството на
регионалното развитие и благоустройството управляваше общо 513 проекта по програма
ФАР, като общата стойност на европроектите е 133 милиона евро. През миналата
година Европейската комисия отне акредитацията на Агенцията по програма ФАР,
която бе в структурата на министерството и всички еврорейски пари по програмата
бяха замразени. Надеждите на предишните, а и на настоящите управляващи бяха, че
от Брюксел ще ни отпуснат пари за изрядните проекти (визират онези, за които е
имало изразено одобрение Европейската комисия преди агенцията да изгуби акредитация).
Към настоящия момент повечето от 513-те проекти са с
изтекъл срок и следователно, ще изгубят безвъзвратно финансирането си. Освен това
със сигурност ще изгубим финансирането и за проблемните пътни проекта, които
бяха замразени миналата година. Става дума за финансиране на стойност 75% от
общата стойност на съответния проект. Сред тях са проектите за пътните отсечки
Монтана-Лом, Симитли-Разлог-Садово, Плевен-Никопол, както и за тунела над път
Е79 при Дупница, който се изплати с пари от държавния бюджет и вече
функционира.
Според запознати с проблематиката, една от причините това
да се случи е именно фактът, че българското правителство, вместо да отстрани
нередностите по проектите и да погледне по-сериозно на проблема с агенциите с
отнета акредитация, то финансира с 200 милиона лева от бюджета именно тези
проекти, които Европейската комисия отказа да финансира.
При посещението на министър Росен Плевнелиев в Брюксел, от
Европейската комисия са дали принципно съгласие да се удължи срока на програма
ИСПА, като отсрочката ще е различна за всеки проект. Трябва да подчертаем, че
това не е специално отношение към България, нито е кредит на доверие към новите
управляващи, а е принципна позиция и възможност за всяка страна-членка да се
ангажира отговорно със срокове за изпълнение на забавени стратегически проекти.
В тази връзка се очаква през декември да бъде създаден
Комитет за наблюдение на програма ИСПА, който ще изготви анализ за всеки
отделен проект и ще се уточни необходимата отсрочка за усвояване на европейските
пари. Това е особено важно, тъй като можем да изгубим безвъзвратно още между
500 и 700 милиона евро и по ИСПА, ако не спазим новите срокове.
За да не изпаднем отново в позицията на губещи, министър Плевнелиев
ще консултира дейността на ръководената от него администрация, която отговаря
за усвояването на 1.25 милиарда евро от еврофондовете за строителството на
пътища с еврокомисаря по транспорта Антонио Таяни. Министерството на
регионалното развитие и благоустройството ще инициира и евентуален заем от
страна на България в размер на около един милиард евро от Европейската
инвестиционна банка, Световната банка и други международни финансови
институции, за да бъде осигурена българската част от финансирането на
строителните проекти по оперативните програми и преди всичко строителството на
магистралите "Тракия", "Марица" и "Струма".