НЕПОЗНАВАНЕ НА ЗАКОНА И МУДНОСТ НА СМЕТНАТА ПАЛАТА ПРОВАЛИХА КАРИЕРАТА НА РУМЯНА ЖЕЛЕВА

 

Какво се случи с българския кандидат за комисар в Европейската комисия?

Кой е виновен за поредния български скандал в европейските институции?

Не ни ли бяха достатъчни злоупотребите с европейски пари и липсата на административен капацитет за управлението им, та трябваше да се забърка името на България и в скандал с конфликт на интереси, съмнителни бизнес контакти, липса на компетентност...

Въпросите са много.

Виновни, както обикновено, няма...

Оказва се, че Румяна Желева, в качеството си на депутат в Европейския парламент е представила пред Сметната палата на Република България декларации, в които посочила, че притежава 100 % от дяловете в търговско дружество, но никой не я санкционирал. Аналогична информация дала и пред Европейския парламент, с тази разлика, че пропуснала да отбележи каквито и да било финансови интереси.

Съгласно европейското законодателство, всеки депутат в Европейския парламент трябва да отговаря на изискванията, които се поставят пред депутатите от съответния национален парламент. Така на практика националното законодателство на страните-членки става определящо за депутатите на съответната държава. Съгласно чл. 118, ал.2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание на Република България, "народният представител няма право да участва в управителни или надзорни органи на търговски дружества и кооперации". Това означава, че ставайки евродепутат, Румяна Желева няма право да е и едноличен собственик на дружество и негов управител, каквато е била по време на първия си мандат в Европейския парламент.

Сметната палата, чието задължение е да провери верността на декларираното имущество и да установи евентуално нарушение на закона обаче, не е санкционирала Желева затова, че в нарушение на Правилника за работа на Народното събрание е останала собственик на търговско дружество. Ден след изслушването, по време на което се разрази скандалът, Сметната палата, обяви, че още не е извършила проверката на декларациите на евродепутатите, подадени през 2007 и 2008 г.

И през 2009 г. Желева остава неизрядна, тъй като едва на 9 април 2009 г. тя продава фирмата си "Глобал консулт".

В качеството си на министър на външните работи на България, обаче, тя вече е чиста. След избора на новото правителство на 27 юли 2009-та, тя попълва декларация по Закона за конфликта на интереси. Оттам става ясно, че Желева вече участва само в сдружения с нестопанска цел, като съвместяването на министерския пост с членуването в тях не представлява конфликта на интереси, съгласно българското законодателство. Тя не е скрила, че 12 месеца преди избирането й за министър е била "управител или член на управление или контрол" на търговски дружества.

В качеството си на кандидат за еврокомисар Желева обявява, че няма участие в търговски дружества и няма финансови интереси.

За очевидните нарушения на Желева вина има както тя самата с незнанието на правилата или с игнорирането им, както и екипът й сътрудници, за които тя като евродепутат е получавала допълнително заплащане, а те не са си направили труда да огледат дали е изрядна.

Вина определено имат и българските институции, на които Желева се позоваваше по време на изслушването си.

Всичко това коства кариерата на българския външен министър и кандидат за комисар в Европейската комисия Румяна Желева.

Тя подаде оставката от всички позиции, заемани от нея с мотива българският премиер да предприеме необходимото за оттеглянето на кандидатурата й.

Поместваме пълния текст на писмото, адресирано до министър-председателя Бойко Борисов.

„Уважаеми господин Министър-председател,

Моля да приемете оставката ми от всички позиции, заемани от мен, за да можете да предприемете необходимото за оттеглянето на кандидатурата ми за български еврокомисар.

След като правните отдели на Европейската комисия и Европейския парламент излязоха със становища, потвърждаващи както липсата на конфликт на интереси и така и верността на декларирарните от мен данни за финансов интерес, мога да заявя, че смятам за опровергани публично отправените ми по време на изслушването в Европейския парламент тежки обвинения, в това число и в лъжа.

От 2007 г. насам всички мои декларации, подадени в качеството ми на евродепутат, кандидат за еврокомисар от България, както и данъкоплатец, са публични. Всички детайли от моята професионална кариера са известни. В този смисъл всеки, който е имал интерес, е могъл да узнае всички подробности за мен, както и да сезира компететнтните органи на Р България, в случай на съмнение за нарушение.

Предвид провеждащата се вече три месеца кампания срещу мен, съпътстваща от самото начало официалното представяне на моята кандидатура за еврокомисар от България и целяща пълното ми дискредитиране, желанието ми беше единствено да се опровергаят внушенията в пресата и директните обвинения в нарушения на законите на Р България и Кода за поведение на ЕК. На правните отдели на ЕК и ЕП, както и на българското министерство на правосъдието, съм предоставила всички документи, свързани с мои участия във фирми и организации без изключение и предприетите от мен действия за прекратяване на участието ми в тях, така че приемам заслужено оневиняването на моята личност.

С горчивина трябва да отбележа, че дискусията по повод отправените ми обвинения в лъжа и наличие на конфликт на интереси доминираше изслушването на 12 януари в Комисията по развитие. Изслушването в ЕП е един - според мен - дълбоко демократичен способ да се провери подготовката на кандидадтите. На 19 януари Комисията по развитие трябва да се събере отново и да гласува оценката за моето представяне по време на излушването. Предвид преднамереността на голямата част от членовете на тази комисия по време на самото излушване, директните обвинения, отправени ми в залата, както и месеци преди това в пресата от представители на групата на Зелените, на Либералите и на Социалистите в ЕП и небезпристрастното водене на заседанието от страна на председателката г-жа Жоли, си позволявам да изразя своите съмнения относно предстоящия вот.

Твърденията за моята некомпетентност бяха разпространявани месеци преди изслушването на 12 януари, а след самото изслушване почиваха на внушения, налагани чрез непозволени средства като „неофициално становище", „предварителна оценка" и т.н.

Не се надявам на безпристрастно отношение и обективна оценка и в този смисъл предоставям възможност на министър-председателя г-н Боросов да предложи на г-н Барозу друг кандидат от България.

Благодаря на всички от България, които в два поредни избора за членове на Европейския парламент дадоха гласа си за мен и които ме подкрепяха в тези трудни месеци и дни. Изразявам своята най-дълбока признателност към политическото семейство на ЕНП, към парламентарната група на християндемократите в ЕП и лично към нейния председател Ж. Даул за непоколебимата им подкрепа за мен и за борбата им за справедливост в конкретния случай.”

 

ЗЕМЕДЕЛСКА ЗАЩИТА

 

 

нагоре   назад   в-к "Земеделска защита"